Wie mooi wil zijn moet…

Giorgione, Pastoral Concert. Louvre, Paris

Noties van mannelijkheid en vrouwelijkheid zijn wereldwijd behoorlijk betwist. Enerzijds wordt beweerd dat schoonheidsidealen zich steeds meer conformeren, terwijl anderzijds wordt aangetoond dat deze sterk cultuurafhankelijk zijn. Een kleine inkijk in internationale schoonheidsidealen.

Recente grootschalige studies hebben uitgewezen dat het merendeel van vrouwen zichzelf te dik vindt.Dit wordt veelal de Westerse media verweten. Deze zouden het beeld opwekken dat dun de maat is, en de illusie voorschotelen dat slank zijn binnen handbereik ligt en hand in hand gaat met geluk.

Voluptueuze vrouw

In landen met een hogere sociaal-economische status is het ideale lichaamsgewicht over het algemeen lager dan in landen met een relatief lagere sociaal-economische status. In landen waar voedsel schaars is, is het hebben van meer vet vooral voor vrouwen gewenst; dit draagt uit dat de voedselschaarste hen niet raakt en dat ze caloriereserves hebben. In veel van deze landen wordt overgewicht positief bevonden en beschouwen vrouwen zichzelf niet snel als te dik. In sommige landen in Afrika en Oceanië verblijven vrouwen voor hun huwelijk in hutten waar ze vetvolle producten consumeren, zodat ze op hun trouwdag in hun meest volle vorm verschijnen. Echter, de verspreiding van Westerse media heeft wel zijn invloed op een globale voorkeur voor een laag lichaamsgewicht en op een toename in ontevredenheid over het eigen lichaam.

Mooie man

Ook mannen zijn onderhevig aan idealen die uiteenlopen van land tot land. Waar de Amerikaanse man tegenwoordig streeft naar een ‘lumbersexual’ uiterlijk – gespierd, wit en met een baard – worden Arabische mannen geïnspireerd door steeds populairder wordende Turkse soaps waarin de romantische, maar leidende man wordt geprezen. In Zuid-Korea zijn nationale popsterren rolmodel, die vaak rank zijn, maar een bepaalde zachtheid uitdragen en make-up dragen. Plastische chirurgie is hier steeds meer in opkomst onder mannen waarmee de mannen onder meer streven naar grotere ogen en dubbele oogleden.

Een huid zo wit als sneeuw

India heeft de grootste markt wereldwijd wat betreft huidproducten, onder meer voor het bleken van de huid. Net als in Brazilië en Zuid-Afrika is een blanke huid hier onderdeel van het schoonheidsideaal. Een witte huid verwijst in Azië naar puurheid en natuurlijkheid. Bekendheden met een blanke huid verbinden dit aan hun succes en beïnvloeden de normalisering van het bleken van de huid in Azië. Blank zijn staat hier gelijk aan het in staat zijn het lichaam te controleren.

Tussen kunst en kracht

En tegenwoordig lijken steeds meer mannen gespierd te willen zijn. Een gespierd lichaamsideaal gaat terug naar de Griekse oudheid, maar ondervindt momenteel een toenemende populariteit en lijkt de nieuwste standaard wat betreft schoonheid te zijn. Spieren dragen een status uit: vitaliteit en fitheid. Daarmee samengaand vormt zich een stigmatisering tegen dik zijn. Dit wordt niet alleen beschouwd als ongezond, maar ook als lui en ongedisciplineerd. Het gebruik van anabolen onder mannen om aan een gespierd ideaal te kunnen voldoen, is ondertussen wijdverbreid. Echter, op het toegeven van gebruik daarvan rust een taboe. Ook voor Westerse vrouwen lijkt het schoonheidsideaal te verschuiven naar een gespierd lichaam. Sociale media staan vol met afgetrainde lichamen, sixpacks en hashtags als #strongnotskinny.

Bronnen:
AD www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3944870/2015/04/04/Heftig-en-lang- fitnessen-hype-onder-jonge-vrouwen.dhtml
Independent. www.independent.co.uk/life-style/fashion/features/why-are-asian-women-aspiring-to-western-ideals-of-beauty-2136868.html
Knack. weekend.knack.be/lifestyle/beauty/video-zo-ziet-de-ideale-man-eruit-volgens-internationale-schoonheidsidealen/article-normal-543591.html
NPO. www.npo.nl/filemon-staat-strak/BNN_101378069
Eric P.H. Et. Al. 2010. Skin Lightening and Beauty in Four Asian Cultures. NA – Advances in Consumer Research. Volume 35: 444-449. Association for Consumer Research.
Swami V. Et Al. 2010. The Attractive Female Body Weight and Female Body Dissatisfaction in 26 Countries Across 10 World Regions: Results of the International Body Project I. Personality and Social Psychology Bulletin. 36(3) 309–325. Society for Personality and Social Psychology. Sage.

Afbeelding: GiorgionePastoral Concert. Louvre, Paris. Wikimedia.

Inge van Rijswijk
Inge heeft van nature een interesse in de culturele mens. Voor haar bachelor Culturele Antropologie & Ontwikkelingssociologie studeerde ze een half jaar in Mexico en deed onderzoek in Ghana. De master Visual Anthropology heeft ze afgerond aan de universiteit van Manchester. Werken van haar hand zijn te vinden op www.ingevanrijswijk.com.