Vooral jonge Nederlanders willen ‘slaafvrije’ producten

65 procent van de Nederlandse jongeren wil vaker ‘slaafvrije’ producten kopen om moderne slavernij tegen te gaan. 73 procent van alle Nederlanders vindt dat moderne slavernij te weinig aandacht krijgt. Dat blijkt uit representatief onderzoek dat Motivaction uitvoerde in opdracht van International Justice Mission (IJM).

Vandaag de dag zitten bijna vijftig miljoen kinderen, vrouwen en mannen vast in moderne slavernij*. Zij zitten gevangen in bijvoorbeeld kledingfabrieken en cacaoplantages, waar ze worden uitgebuit en mishandeld.

Vooral jongeren bewust

Bij het horen van deze cijfers geeft 65 procent van de jongeren (18 tot 24 jaar) aan ‘waarschijnlijk’ of ‘zeker’ meer te letten op hun koopgedrag. Dat geldt voor ruim 56 procent van de overige Nederlanders. 

Ook zijn het vooral jongeren die zich bewust zijn van moderne slavernij. 72 procent van de Nederlandse jongeren geeft aan hier weleens bij stil te staan (bij de overige Nederlanders is dat ruim 61 procent). Van deze groep jongeren zegt bijna de helft (47 procent) nu al rekening te houden met moderne slavernij bij het kopen van bijvoorbeeld kleding.

Verontwaardiging

Veel ondervraagden spreken er hun verontwaardiging over uit dat moderne slavernij op zo’n enorme schaal voorkomt. Ze reageren met opmerkingen als ‘afschuwelijk’, ‘onthutsend’ en ‘vreselijk dat dit mogelijk is in deze tijd’. Maar liefst 73 procent van de Nederlanders vindt dat er meer aandacht moet komen voor moderne slavernij. Bij de jongeren ligt dat percentage zelfs op 81 procent.

Beweging

Bij Caroly Houmes, directeur van International Justice Mission Nederland, bevestigen de cijfers haar vermoeden. “Er is in Nederland nog te weinig bekend over moderne slavernij. En dat terwijl het gaat om een gigantisch onrecht waar we via productieketens allemaal bij betrokken zijn.”

Tegelijk ziet Houmes de uitkomsten van het onderzoek als hoopvol: “Het is bemoedigend dat zeker de jongere generatie zich meer bewust is van moderne slavernij én bereid is keuzes te maken. Ik hoop dat bedrijven en politici dit heldere signaal van de jonge generatie serieus nemen. Bizar genoeg is moderne slavernij decennialang getolereerd en in stand gehouden. Maar de beweging tegen dit onrecht wordt steeds groter. Vooral bij jongeren merk je veel verontwaardiging en de bereidheid in beweging te komen. Dat stemt hoopvol.”

Zie in de bijlage een overzicht van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek.

*Onderzoek van onder andere de Internationale Arbeidsorganisatie uit 2022. Onder moderne slavernij wordt hier verstaan “gevallen van uitbuiting, waarin een persoon niet kan weigeren of vertrekken door bedreigingen, geweld, dwang, misleiding en/of machtsmisbruik”.

Meer over moderne slavernij en lees je op ijmnl.org.

Uitgelichte afbeelding: Moderne slavernij in de Zuid-Aziatische kledingindustrie – afbeelding via IJM.

Redactie
Wereld van Culturen kijkt voorbij grenzen en haalt de wereld voor je dichterbij. Je mondiaal verbonden voelen, een gevoel dat we willen overbrengen. Wat doet het met je als je het narratief, het verhaal, van iemand leert kennen? Zou dat je perspectief veranderen? Vergroot het je empathie? Zouden we door het kennen van het narratief van een ander meer tot elkaar kunnen komen?