Terwijl Don Gínes Pérez Chirinos de Cuenca in 1231 zijn laatste avondmaal geserveerd kreeg – geïnitieerd door de moslimkoning die hem gevangen had genomen – verschenen er twee engelen uit de hemel. De koning, gefascineerd door het christelijke Laatste Avondmaal, besloot deze voor zijn gevangene te faciliteren. Een altaar, brood, wijn en kaarsen, het was allemaal aanwezig. Maar een van de belangrijkste elementen ontbrak: het kruis. De twee engelen besloten het naar het tafereel te brengen en zetten het kruis op het altaar. 

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Club Villamar. Onze grote dank hiervoor! Zie www.clubvillamar.nl voor al hun mooie droomvilla’s in Spanje! 

Ik bevind me in de vijfde heilige stad uit het katholieke christendom, dat zich in het rijtje mag plaatsen naast Rome, Jeruzalem en Santiago de Compostela. Bekend om zijn genezende kracht pronkt in de parochiekerk van het middeleeuwse kasteel van Caravaca de La Cruz het bijzondere kruis, Vera Cruz genaamd. Terwijl ik het aanschouw, word ik nieuwsgierig naar religieus toerisme en wat het met mensen doet om de Camino de Santiago te lopen en het Vera Cruz gade te slaan. 

Camino de Santiago

Ik leer van onze contributor Inge dat veel pelgrims aan de tocht beginnen, omdat ze iemand verloren hebben. Of omdat ze op zoek zijn naar antwoorden of naar een nieuwe wending in hun leven. Ze kreeg tijdens haar deelname aan de pelgrimage het idee dat mensen gehoord willen worden, en dat ‘el camino’ hier een uitgelezen moment voor is. Iedereen staat open voor elkaars verhalen. De camino wordt door velen gezien als een afspiegeling van het leven waarbij je gedurende de reis voortdurend in aanraking komt met verschillende perspectieven en ideeën van anderen, luidt haar conclusie. Mensen hoeven ook niet gelovig te zijn om de vele kerken binnen te wandelen of om de route te lopen. Inge: ‘Beweegredenen variëren van religieus tot sportief en van het tot inkeer komen tot het zoeken naar nieuwe perspectieven.’

Religieus toerisme in Spanje

Hoewel wetenschappers Gemma Cànoves e.a. in hun studie ‘Religious tourism and sacred places in Spain: old practices, new forms of tourism’ (2012) beogen aan te tonen dat ‘religieus toerisme en cultureel toerisme een gemeenschappelijke trend vormen die een uitdrukking is van de commercialisering van cultuur of van religie’ is Spanje voor religieus toerisme in Europa het land bij uitstek. In het traditioneel rooms-katholieke land waar ca. 96% van de bevolking katholiek is, zijn vele sites en festiviteiten historisch verbonden met het katholicisme, waaronder de pelgrimages naar Santiago de Compostela en Caravaca de La Cruz. 

Religieus of niet, door het bezoeken van deze sites kom je in aanraking met perspectieven, wellicht anders dan die van jezelf. Het bracht mij in de gelegenheid hierop te reflecteren en om na te denken over de intenties en motieven van mensen om religieuze plekken aan te doen.

Onze dank gaat uit naar Club Villamar voor het sponsoren van dit artikel! Tussen het bezoeken van de Spaanse religieuze locaties door slapen op een fijn adres? Bezoek dan voor vakantiehuizen in Spanje www.clubvillamar.nl/vakantiehuizen/spanje.

Bronnen:

  • Wikipedia
  • Camino de Santiago, wat beweegt mensen deze route te lopen? – Inge van Rijswijk
  • Post-pelgrimage – Inge van Rijswijk
  • https://www.trouw.nl/nieuws/spanje-is-allang-een-missieland~b7cdb522/
  • Gemma Cànoves, Francesc Romagosa, Asunción Blanco and Gerda K. Priestley (2012), ’Religious tourism and sacred places in Spain: old practices, new forms of tourism’, Int. J. Tourism Anthropology, Vol. 2, No. 4.

Afbeelding: Castillo Santuario de la Vera Cruz de Caravaca de la Cruz, door Aleginonso op Wikimedia, CC BY-SA 3.0.