Recensie: Het meisje dat aan de oever verscheen van Geert Kimpen

Recensie Het meisje dat aan de oever verscheen

Na het lezen van ‘Het meisje dat aan de oever verscheen’ van Geert Kimpen ben ik onder de indruk en weet ik in eerste instantie niet hoe ik mijn gevoel en mening moet uitdrukken in woorden. Ongeveer 350 pagina’s lang ben ik door Kimpen meegenomen in Kama’s Indiase wereld vol avontuur, liefde, verdriet en vragen rondom het lot. Ik heb intens meegeleefd met de ontwikkeling, die deze jongen doormaakt in zijn groei tot volwassen man.

Kama’s wereld

Vanaf de eerste bladzijde weet Kimpen de lezer mee te nemen in Kama’s wereld. Door zijn vlot lopende zinnen die in elkaar overvloeien en prachtige beschrijvingen, word je meteen meegenomen in het verhaal. Bovendien slaagt hij er ook in Kama’s interne wereld goed op papier te krijgen. De interne worsteling, die deze jongen doormaakt in de jaren waarin hij gevormd moet worden tot goede visser – terwijl hij daar alles behalve geschikt voor is – is duidelijk voelbaar. Ook de familieperikelen en het lijden van het gezin dat ontstaat door zijn afkeer voor de zee, zijn heel invoelbaar. Wanneer Kama uit het dorp vertrekt begrijp je hem, waardoor je als het ware naast hem staat en het gevoel hebt met hem mee te gaan op reis. Een reis, die een behoorlijke indruk zal achterlaten.

Als een film

Door Kimpen’s manier van schrijven is hét cruciale moment van het boek, waar het zijn titel aan ontleent, duidelijk voelbaar. Wanneer Kama het meisje dat aan de oever verscheen ontmoet, voel je zijn schaamte, terughoudendheid, verwarring en misschien zelfs hoop. Kimpen schrijft het verhaal alsof hij een film maakt en dat is waar dit boek haar waarde met name aan ontleent. Hoewel alles in dit boek samenhangt, hadden sommige stukken wel ingekort of weggelaten kunnen worden. Kama maakt zoveel mee, dat het soms wat te veel lijkt te worden. Toch weet Kimpen de cirkel rond te maken en het boek een liefdevol einde te geven, waarbij je bijna tot de laatste bladzijde niet weet of het lot het lot is of toch niet.

De liefde en filosofie

Kimpen slaagt er goed in de belevingswereld van de (jonge)man en zijn (innerlijke) reis over te brengen en de lezer te laten meeleven. De liefde in al haar aan schoonheid en lelijkheid staat centraal in dit boek. Bovendien zorgt de filosofische insteek over het lot, voorbestemd zijn en het zijn van zielsverwanten voor een intrigerende extra laag in het verhaal, dat je niet alleen laat meeleven met de personages in het boek, maar ook prikkelt om na te denken over eigen keuzes die je zou maken en hoe deze thema’s in het eigen leven een rol spelen (of niet).

Een mystieke wereld

Al met al is ‘Het meisje dat aan de oever verscheen’ een prachtig verhaal vol wijsheden, twijfels en inzichten. Er gebeurt veel in dit boek. Desondanks beheerst Kimpen de kunst van het (be)schrijven als geen ander en neemt hij je mee op reis in een mystieke wereld, die je de dagelijkse realiteit van je eigen leven doet vergeten. Een aanrader.

Meer weten over de auteur? Bezoek dan www.geertkimpen.com. Het boek is onder meer verkrijgbaar via Bol.com.

Formaat: 15 x 23 cm
Omvang: 300 pagina’s
ISBN: 978-94-92883-49-0
Prijs: € 20,-

Laura van Heun
Laura heeft een passie voor alles wat 'anders' is en deelt graag haar kennis en inzichten met anderen. Tijdens haar studie Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies heeft ze onderzoek gedaan in Ghana en Suriname. Daarna heeft ze ruim 2.5 jaar in Suriname gewoond en gewerkt, in de toerisme sector en als allround (project) management consultant. Inmiddels is Laura terug in Nederland en werkt ze als veranderkundige in de publieke sector, ook in dit werk staat cultuur weer centraal. Daarnaast blijft ze schrijven over wat haar opvalt en bezig houdt. Bezoek haar blog op lauravanheun.wordpress.com.