Met In Schitterend Licht viert het Afrika Museum hedendaagse kunst uit Afrika

Met de tentoonstelling In Schitterend Licht geeft het Afrika Museum in Berg en Dal een platform aan hedendaagse kunst uit Afrika. De tentoonstelling vormt een dynamische dialoog tussen heden en het recente verleden en viert de rijkdom en diversiteit van kunst uit Afrika en haar diaspora.

Gastcurator Azu Nwagbogu stelde de tentoonstelling samen door topstukken moderne en hedendaagse kunst uit de collectie van het museum aan te vullen met werk van hedendaagse kunstenaars en zoekt daarmee de verbinding met actuele maatschappelijke discussies. 

Het Afrika Museum bouwt al tientallen jaren aan een collectie hedendaagse kunst van het Afrikaanse continent en de Afrikaanse diaspora die uniek is voor Nederland. Het creëren van meerstemmigheid was vanaf het begin een van de belangrijkste drijfveren. Het toont een meer hedendaags en inclusief perspectief op de Afrikaanse samenleving. Door kunstenaars te volgen en hun werk structureel te verzamelen, in plaats van incidenteel, kwam de collectie tot bloei. Dit is de eerste keer is dat de unieke werken uit deze verzamelgeschiedenis in één tentoonstelling samenkomen.

Alle kunstenaars in die tentoonstelling verhouden zich op hun eigen unieke manier tot hun culturele geschiedenis en creëren nieuwe perspectieven op de toekomst en het verleden. Door middel van een eigen beeldtaal en aan de hand van verschillende thema’s claimen zij zichtbaarheid van Afrika en haar diaspora. Deze tentoonstelling beantwoordt daaraan: het plaatst hedendaagse kunst uit Afrika in een schitterend licht. 

Spiritualiteit, traditie en wereldreligie als rode draad

Spiritualiteit, lokale inheemse tradities en wereldreligies spelen een belangrijke rol in de tentoongestelde werken.

Zo verwijst kunstenaar Abdoulaye Konaté in zijn werk naar het gebruik van orakels en waarzeggerij. En vermengt Santiago Rodriguez Olazábal elementen van Afrikaanse religieuze tradities met rooms-katholieke devotie. Spiritualiteit verbindt de kunstenaars met hun gemeenschap en wordt tevens aangewend om onderwerpen als geweld, macht, gendernormen en kolonialisme aan te kaarten.

De tentoonstelling kent veel krachtig werk. Bijvoorbeeld van José Bedia, Ben Enwonwu, Bocar Pathé Diong en Iba N’Diaye die culturele overtuigingen en rituelen combineren met individualisme, esthetiek en zelfexpressie. Hun werk laat zien hoe artistieke tradities en culturele identiteiten zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld.

Gastcurator Azu Nwagbogu: ‘Terwijl de eerste generatie modernistische kunstenaars op zoek was naar een nieuwe culturele authenticiteit binnen een postkoloniale wereld, putten hedendaagse kunstenaars uit geschiedenis en mythologie om nieuwe visies op Afrika en haar diaspora te vormen.’        

Azu Nwagbogu

Azu Nwagbogu is een internationaal geprezen curator. In 2007 richtte hij de African Artists’ Foundation (AAF) op, een non-profitorganisatie gevestigd Nigeria, die Afrikaanse kunst en kunstenaars promoot. Hij leidde het Zeitz Museum of Contemporary Art in Kaapstad, is oprichter en directeur van het LagosPhoto Festival en hij initieerde Art Base Africa, een virtuele plek om hedendaagse Afrikaanse kunst te ontdekken. Ook geeft hij leiding aan Buro Stedelijk, een plek voor opkomende kunstenaars en vormgevers. De samenwerking tussen de gastcurator en Afrika Museum is heel helder. Azu Nwagbogu: ‘Het Afrika Museum bouwt al jaren aan een voor Nederland unieke collectie. Door kunstenaars te volgen en hun werk structureel te verzamelen, biedt het museum een platform aan veel kunstenaars uit Afrika en haar diaspora.’

In Schitterend Licht is te zien t/m 26 november 2023 in Afrika Museum te Berg en Dal. Meer informatie lees je op de website van het Afrika Museum.

Afbeelding: Sfeerbeeld tentoonstelling Inspirerend Afrika. Foto: Afrika Museum.    

Redactie
Wereld van Culturen kijkt voorbij grenzen en haalt de wereld voor je dichterbij. Je mondiaal verbonden voelen, een gevoel dat we willen overbrengen. Wat doet het met je als je het narratief, het verhaal, van iemand leert kennen? Zou dat je perspectief veranderen? Vergroot het je empathie? Zouden we door het kennen van het narratief van een ander meer tot elkaar kunnen komen?