GivingTuesday, de tegenhanger van koopjesdagen als Black Friday en Cyber Monday, wordt dit jaar door de coronacrisis in belangrijke mate een online aangelegenheid. Zo doen dinsdag de 3JS, Nick&Simon, Lucas Hamming en Kees Tol mee aan een online benefietshow voor Stichting Huis aan het Water.

Via sociale media worden veel acties opgezet in het kader van GivingTuesday. Zo zamelt Stichting Nieuwe Generatie Brasil via sociale media geld in om een nieuwe Pick-Up auto te financieren. Daarmee kan de organisatie in Brazilië voedsel en goederen ophalen bij de lokale donoren. Een andere sociale-media-actie komt van IRC Wash. De ontwikkelingsorganisatie voert via sociale media campagne om miljoenen mensen toegang tot schoon drinkwater te geven. 

#Watdoejij

“Mensen kunnen nog steeds nieuwe acties bedenken en aanmelden”, zegt Theo Hesen, één van de drijvende krachten achter de Nederlandse editie van GivingTuesday. “Iedereen die op dinsdag 1 december of in de dagen daar omheen een actie op poten zet, kan daarvoor het GivingTuesday-logo en de hashtags #GivingTuesday en #watdoejij gebruiken. Daarmee laat je zien dat je, helemaal in de geest van GivingTuesday, klaarstaat voor een ander.”

Boodschappen doen of voorlezen

GivingTuesday gaat dan ook zeker niet alleen over geld inzamelen, benadrukt Hesen. Ook acties die heel directe hulp bieden, worden aangemoedigd. “Denk daarbij aan vrijwilligerswerk, voorlezen, boodschappen doen voor een ander, goederen inzamelen of een petitie organiseren. Dat zijn allemaal activiteiten die goed passen in de geest van GivingTuesday. Het uitgangspunt is altijd dat je iets doet om een ander te helpen.”

GivingTuesday beleefde vorig jaar haar Nederlandse primeur. Het initiatief is in 2012 ontstaan in de Verenigde Staten. Aanvankelijk was het een reactie op de internationale koopdagen Black Friday en Cyber Monday. Inmiddels is het een wereldwijde “actiedag voor solidariteit en vrijgevigheid”.

Wereldwijde Geef-beweging

GivingTuesday heeft inmiddels over de hele wereld navolging gekregen. In meer dan 70 landen zijn er dit jaar GivingTuesday-campagnes, variërend van Puerto Rico en Costa Rica in Zuid-Amerika tot aan Liberia en Kenya in Afrika en Pakistan en India in Azië.

De Nederlandse website van het initiatief toont  een kaart waarop veel van de GivingTuesday-acties staan beschreven. Per werelddeel, per land, provincie of plaats is te zien hoe non-profits, bedrijven en individuen zich inzetten voor anderen.  

Tot nog toe zijn er meer dan 130 initiatieven aangemeld op de website van het initiatief.