Duurzame tegenbeweging Black Friday en Cyber Monday: consuminderen in plaats van kopen

Op Black Friday en Cyber Monday brengen winkeliers met lage prijzen hun producten aan de man. Het schreeuwt ‘meer, meer, meer!’ en dat staat haaks op een andere hedendaagse missie: duurzaamheid. Sociale onderneming Correctbook spreekt zich er als één van de weinige bedrijven nadrukkelijk tegen uit: “Probeer op zo’n dag als vandaag juist géén onnodige aankopen te doen.”

Consuminderen: minder kopen, minder productie

De uit Amerika overgewaaide actie moedigt ook in Nederland mensen aan om te kopen. Sam van Tol, oprichter van Correctbook, vindt dat kwalijk: “Het wekt het idee dat alsmaar blijven kopen iets positiefs en innovatiefs is. Dat is het niet. Alles wat je koopt wordt ook eerst gemaakt en dat kost grondstoffen, water en energie. Op grote schaal is dat een enorme klap voor het klimaat. Ik zou op zo’n dag als vandaag juist zeggen: probeer géén onnodige aankopen te doen.” Zijn uitwisbare notitieboekjes zijn vandaag niet scherper geprijsd.

De Rotterdammer spreekt zich uit tegen het overmatige consumeergedrag dat Black Friday in de hand werkt. “Eigenlijk willen wij júist de markt verzadigen. Met hoge kwaliteit, vervangbare onderdelen en een duurzaam productieproces gaan producten langer mee. Hoe langer producten meegaan, hoe minder er nieuw gekocht en dus geproduceerd zal worden.”

Het idee van consuminderen zie je nauwelijks terug in de wereldwijde reclamestorm op Black Friday en Cyber Monday. Opmerkelijk, vindt Van Tol. “Steeds meer bedrijven en organisaties zeggen zich in te zetten voor het klimaat en een betere wereld. Dan kan je missie nog zo sterk zijn, als je stunt met prijzen, moedig je koopgedrag aan. Consumenten die waarde hechten aan duurzaamheid prikken hier zo doorheen.”

Ikea als medestander

Correctbook is een van de weinige bedrijven dat Black Friday en Cyber Monday de rug toekeert, maar zeker niet de enige. In meubelgigant Ikea vinden zij een medestander. De keten liet vorige week weten niet mee te doen met de hoge kortingen. Het lanceerde een eigen initiatief: Bring Back Friday, waarmee ze klanten vragen gebruikte spullen terug te brengen voor een tweede leven. Van Tol is onder de indruk van de actie: “Duurzaam kopen is stap één, maar uiteindelijk gaat het toch echt om mínder kopen.”

Correctbook is een sociale onderneming dat zich met uitwisbare notitieboekjes inzet voor de strijd tegen analfabetisme in ontwikkelingslanden. Inmiddels hebben al bijna 55.000 kinderen zo’n boekje waarin ze oneindig kunnen blijven schrijven en leren. Ga naar de website voor meer informatie en cijfers.

Redactie
Wereld van Culturen kijkt voorbij grenzen en haalt de wereld voor je dichterbij. Je mondiaal verbonden voelen, een gevoel dat we willen overbrengen. Wat doet het met je als je het narratief, het verhaal, van iemand leert kennen? Zou dat je perspectief veranderen? Vergroot het je empathie? Zouden we door het kennen van het narratief van een ander meer tot elkaar kunnen komen?