Veel jongeren in actie tijdens GivingTuesday 2021

De derde Nederlandse editie van GivingTuesday op dinsdag 30 november staat dit jaar vooral in het teken van jongeren die zich inzetten voor leeftijdgenoten in andere landen. Deelnemers bepalen zelf hoe en voor wie ze zich op GivingTuesday inzetten. Het wereldwijde initiatief is een antwoord op de ‘koopjesdagen’ Black Friday en Cyber Monday en consumentisme in het algemeen. Deelnemers gaan op GivingTuesday iets doen voor een ander.

“GivingTuesday is daarmee ook een graadmeter voor de filantropische stemming in het land.” aldus Evita Rozenberg, woordvoerder van GivingTuesday, over het initiatief. “Het is elk jaar weer een verrassing wie op GivingTuesday in beweging komen en voor wie de deelnemers zich gaan inzetten.”

Trends

GivingTuesday is géén centraal georganiseerde fondsenwervingscampagne rondom één specifiek thema. En juist dat maakt volgens Rozenberg dat uit het initiatief trends af te lezen zijn. “Het is een beweging van betrokken mensen die op eigen initiatief zich inzetten voor anderen. Daarmee schetst het een beeld van wat Nederlanders bijzonder aan het hart gaat en ook hoe zich dergelijke sentimenten ontwikkelen over een periode van meerdere jaren.”

Dat het animo voor deelname aan GivingTuesday onder jongeren groot is, verbaast Rozenberg niet helemaal. Een enquête van marktonderzoeker DirectResearch heeft vorig jaar namelijk al laten zien dat vooral respondenten uit de jongere leeftijdsgroepen GivingTuesday omarmen. “Jongeren zijn in die enquête niet apart onderzocht, maar het is wel duidelijk geworden dat leeftijd een rol speelt in het enthousiasme voor de beweging. Je zou voorzichtig kunnen stellen dat GivingTuesday een overwegend jeugdige aanhang heeft.”

Initiatieven GivingTuesday

GivingTuesday 2021 telt in Nederland inmiddels 51 acties die zijn aangemeld via de GivingTuesday-website en er komen er nog steeds nieuwe initiatieven bij. Organisatoren van GivingTuesday-campagnes kunnen tot daags van tevoren hun acties aanmelden.

Ook op sociale media wordt al ruchtbaarheid gegeven aan de acties. “We roepen deelnemende jongeren op om de hashtag #GivingKarma te gebruiken en @GivingTuesdayNL te taggen op sociale media om zo te laten ze zien wat ze doen voor anderen”, vertelt Rozenberg. “Daarmee inspireren ze op hun beurt ook weer andere jongeren, hopen we.”

Maar niet alleen jongeren gebruiken sociale media in hun campagnes. Ook Non-profits en bedrijven presenteren hun acties aan de wereld via sociale media. Zij gebruiken daarvoor vooral de hashtag #GivingTuesday.

Solidariteit en vrijgevigheid

“Het gaat op GivingTuesday zeker niet alleen over geld inzamelen of over het thema armoede”, benadrukt Rozenberg. “Uitgangspunt is dat je iets doet om een ander te helpen om de wereld wat mooier te maken. Een wereldwijde ‘actiedag voor solidariteit en vrijgevigheid’, wordt het ook wel genoemd.”

Rozenberg noemt in dit verband het initiatief van Annerie van Oort uit Zeeland (N.B.). De Brabantse wil met haar actie de eenzaamheid onder ouderen aanpakken. Ze heeft, in het kader van GivingTuesday, een diner voor alleenstaande 65-plussers georganiseerd. “Vrijwilligerswerk, goederen inzamelen, een goede daad voor iemand anders of een petitie organiseren; het zijn allemaal acties die passen binnen de doelstellingen van GivingTuesday.”

Reactie op Black Friday en Cyber Monday

GivingTuesday is in 2012 ontstaan in de Verenigde Staten. Aanvankelijk was het een reactie op Black Friday en Cyber Monday, de ultieme koopjesdagen waarin Amerikanen, vaak letterlijk, winkels bestormen om te kunnen profiteren van flinke kortingen. De initiatiefnemers willen iets tegenover dat hyperindividualistische consumentisme stellen, een dag die mensen ook bewust maakt van en mobiliseert voor anderen.

Dat is bepaald niet zonder gevolgen gebleven. GivingTuesday is in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een wereldwijde geef-beweging en heeft inmiddels over de hele wereld navolging gekregen. In meer dan 80 landen zijn er dit jaar GivingTuesday-campagnes, variërend van Puerto Rico en Costa Rica in Zuid-Amerika tot aan Liberia en Kenya in Afrika en Pakistan en India in Azië.

“Met de slogan ‘Wat doe jij?’ roepen we iedereen op in het kader van de wereldwijde GivingTuesday actiedag iets goeds te doen voor een ander voorafgaand, tijdens of na 30 november 2021”, aldus Rozenberg.

Wil je meer weten of meedoen? Bezoek dan de websites givingkarma.givingtuesday.nl en www.givingtuesday.nl.

Afbeelding: GivingTuesday.

Redactie
Wereld van Culturen kijkt voorbij grenzen en haalt de wereld voor je dichterbij. Je mondiaal verbonden voelen, een gevoel dat we willen overbrengen. Wat doet het met je als je het narratief, het verhaal, van iemand leert kennen? Zou dat je perspectief veranderen? Vergroot het je empathie? Zouden we door het kennen van het narratief van een ander meer tot elkaar kunnen komen?