Indrukwekkende cijfers werden afgelopen woensdag gepresenteerd tijdens het seminar ‘Ongelijke Kansen in het Onderwijs’. 93% van de leerkrachten uit achterstandswijken signaleert vaak kinderen met problemen op school, terwijl dit in reguliere wijken 59% is. Gelukkig zijn er ook good practices! Winnaar Obs Twekkelerveld uit Enschede van de wedstrijd voor meesters en juffen kreeg een Kinderpostzegels-cheque van 5.000 euro om hun idee voor gelijke kansen in de klas verder uit te rollen!

Aandacht voor kansenongelijkheid

Het onderzoek en seminar is een initiatief van Kinderpostzegels, ABN AMRO Foundation en het Jeugdeducatiefonds met als doel aandacht te vragen voor kansenongelijkheid en om te praten over oplossingen ervoor. In het door MWM2 onder 300 leerkrachten, begeleiders en schoolmanagement binnen het basisonderwijs uitgevoerde onderzoek, geven leerkrachten onder andere aan dat 87% van de leerlingen in achterstandswijken een taalachterstand heeft. 

Wereld vol Woorden

Kinderpostzegels levert een belangrijke bijdrage om kansenongelijkheid voor kinderen aan te pakken, onder meer via het Jeugdeducatiefonds en door een nieuwe taalmethode Wereld vol Woorden te introduceren voor nieuwkomers in Nederland. ‘We kunnen echt allemaal wat doen aan ongelijke kansen in het onderwijs, en al helemaal als we leerkrachten en kinderen bij de oplossingen betrekken’, aldus Jeroen den Tex, directeur van Kinderpostzegels. Daarom schreef Kinderpostzegels een challenge uit voor meesters en juffen om het beste idee in te dienen tegen kindongelijkheid. 

De Heldenreis

De eerste prijs ging naar Obs Twekkelerveld met het idee van David van Balen voor De Heldenreis. Deze training bestaat uit uitdagende oefeningen waarbij de leerlingen kennismaken met weerbaarheid, verantwoordelijkheid en andere eigenschappen die ervoor zorgen dat ze zich held mogen noemen. De prijswinnaar won een feestje voor de hele klas en een cheque van €5000,- om dit idee verder uit te werken.

Afbeelding: pexels.com.