Fairtrade week 2014

Van 25 oktober tot en met 2 november was het Fairtrade Week in Nederland. Een initiatief van Stichting Max Havelaar waarbij een week lang extra aandacht wordt gevraagd voor producten die op een eerlijke manier geproduceerd en verhandeld zijn. Dit jaar nam een record aantal supermarkten deel aan de Fairtrade Week en konden consumenten genieten van aantrekkelijke aanbiedingen. Roamler heeft de zichtbaarheid van de Fairtrade Week onderzocht bij een selectie van 15 deelnemende supermarkten.

Roamler maakt gebruik van een community van smartphonegebruikers om informatie te verzamelen. De ‘crowd’ van Roamler bezocht in totaal 150 supermarkten: 10 locaties van 15 verschillende supermarktformules. Roamlers maakten foto’s van de schappen met bananen, koffie, thee en chocoladerepen en bekeken het Fairtrade aanbod, de aanbiedingen en het promotiemateriaal rondom deze producten.

Fairtrade aanbod tijdens Fairtrade week 2014

Albert Heijn, Jumbo, PLUS en Vomar scoorden 100%. Iedere bezochte locatie heeft Fairtrade bananen, koffie, thee en chocolade in het assortiment. De andere supermarkten verkopen allemaal Fairtrade koffie, thee en chocolade. Het aanbod in Fairtrade bananen was echter wisselend; in 45% van alle bezochte locaties vonden Roamlers Fairtrade bananen.

Fairtrade week 2014

Aanbiedingen

Veel supermarkten maakten hun deelname aan de Fairtrade Week zichtbaar door middel van aanbiedingen. Niet geheel onbelangrijk volgens een aantal Roamlers: ‘Ik koop weleens Fairtrade producten aangezien ik een gezonde supply chain belangrijk vind. De prijs is echter wel een overtuigende factor’. Bij de bezochte supermarkten was koffie het vaakst in de aanbieding. Bananen waren daarentegen in slechts een derde van de bezochte locaties in de aanbieding. Bij Albert Heijn, Coop, Deen, Lidl en PLUS vonden Roamlers de meeste aanbiedingen.

Schapkaartjes

Uit de door de Roamlers gemaakte foto’s blijkt dat supermarkten hun Fairtrade producten promoten door middel van schapkaartjes. De communicatie voor de Fairtrade Week was per supermarkt en product verschillend. Zo maakten Lidl en PLUS gebruik van plafondhangers en posters. De speciaal gemaakte wobblers waren vaak te vinden bij Albert Heijn en Coop en werden veelal bij het koffie- en chocoladeschap geplaatst.

Bewustwording

Een kleine meerderheid van de Roamlers koopt Fairtrade producten: ‘Ik koop regelmatig koffie en chocola van Fairtrade omdat het concept me aanspreekt’. Bij Roamlers die normaals gesproken geen Fairtrade producten kopen is afgelopen week toch een stukje bewustzijn vergroot: ‘Ik weet eigenlijk niet waarom ik geen Fairtrade producten koop. Nooit over nagedacht.’

Meer weten over Roamler? Bezoek dan hun site www.roamler.nl.

Afbeeldingen: © Roamler

Essentials voor backpackers