Fair Trade Original

Fair Trade Original heeft een succesvol jaar achter de rug: in de supermarkt realiseerde het eerlijke foodmerk in 2015 een omzetgroei van 28%. Deze groei is toe te schrijven aan de introductie van een negental nieuwe producten en de groei van bestaand assortiment. Uit GfK onderzoek is gebleken dat vooral jonge kopers (onder 30 jaar) zich aangetrokken voelen tot de producten van de snel groeiende Aziatische lijn.

Directeur Bert Jongsma: ‘We werken het jaar door aan een hogere omloopsnelheid, nieuwe introducties en een bredere beschikbaarheid op het schap. Zo realiseren we onze missie om steeds meer eerlijk eten en drinken bereikbaar te maken voor iedereen. Regelmatig zetten we nieuwe fairtrade ketens op. Voor de Sojasaus en Rijstazijn ontwikkelden we een keten die loopt van soja- en rijstboeren in Thailand via een lokale verwerker tot aan het winkelschap in Nederland. Daar vindt de consument dit product nu voor het eerst ook in een fairtrade variant.’ Het merendeel van de nieuw geïntroduceerde producten is naast fairtrade ook biologisch. Hierdoor is het aandeel van biologische producten in het Fair Trade Original assortiment verder toegenomen.

Impact in het land van herkomst

De boeren die de kokosnoten, ananassen, koffiebonen en andere ingrediënten verbouwen, ontvangen een premie voor hun fairtrade werkwijze. Jongsma: ‘Naast ons commitment aan de boeren, streven we ernaar hun ingrediënten lokaal te laten verwerken. Dat betekent meer werkgelegenheid in het land van herkomst. Dat is ons ook weer gelukt bij de nieuwe Aziatische kookproducten. De fairtrade productieketens die zo op ons initiatief ontstaan, bieden boeren én verwerkers bovendien groeikansen binnen de brede internationale fairtrade markt. Onze impact groeit daarmee navenant.’

Nieuw in 2016

Er staan een aantal aantrekkelijke introducties op het programma. Om te beginnen in het voorjaar, met de komst van twee varianten fairtrade rijstnoedels die van begin tot eind in Thailand zijn geproduceerd.

2015 In het kort

Nieuwkomers waren biologische Kokosmelk 270ml, biologische Sojasaus en Rijstazijn, Ananasstukjes op sap, drie varianten biologische Koffiecapsules, Espressobonen Extra Dark Roast en Rietsuikersticks. Koploper in afzet was de Kokosmelk 400ml. In omzet stond de Aroma koffie 250gr op nummer 1. Populairste broodbeleg was Hagelslag Puur.

De totale omzet bedroeg in 2015 € 14,6 miljoen. 7% Van de omzet droeg bij aan de uitbouw van fairtrade in de vorm van de uitgekeerde fairtrade ontwikkelingspremie, licentiegelden en eigen investeringen bij de handelspartners.

Essentials voor backpackers