Omroep PAC wil Aziatische Nederlanders meer stem en kleur geven in het publieke debat door het medialandschap te verrijken met een Aziatisch-Nederlands perspectief. Voorbij de huidige vaak stereotype beeldvorming.

PAC staat voor Pan-Asian Connections, opgericht door Nederlandse gamechangers met een Aziatische achtergrond. PAC creëert een podium voor verhalen met nuance en diepgang. Van Nederlanders met Aziatische roots en ook van Nederlanders met banden in Azië. Voor iedereen die nieuwsgierig is.

Harmonie en kleur

2020 is het jaar van veel onverwachte veranderingen, met ruimte voor nieuwe geluiden. PAC grijpt de kans om tot het publieke bestel toe te treden om meer wederzijds begrip te creëren en dichter tot elkaar te komen. Deze tijd van steeds verdergaande polarisatie en verharding vraagt immers om een samenleving met meer harmonie en saamhorigheid. PAC is een ode aan de verbondenheid tussen Azië en Nederland.

Aziatisch Nederland

De verwevenheid tussen Azië en Nederland is groot. Rond 1900 kwamen de eerste Aziaten naar Nederland, inmiddels zijn er meer dan 1 miljoen Nederlanders met Aziatische roots. De handelsbetrekkingen zijn al eeuwenoud en anno nu intensiever dan ooit. Veel Nederlanders werken, reizen, studeren of leven in een Aziatisch land. Maar kennen we elkaar? Aziaten worden in Nederland nog vaak afgeschilderd als vreemd, exotisch en anders… PAC wil laten zien, horen en voelen dat er zo veel meer is.

Er zijn in Nederland talloze connecties met Azië, waarvan we vaak niet meer weten dat ze hun oorsprong in Azië hadden. Denk aan thee, superfood of yoga en aan K-pop, videogames en robotstofzuigers. Door kennis, achtergrondverhalen en ervaringen vanuit een Aziatisch-Nederlands perspectief brengt PAC Nederland en Azië dichter bij elkaar.

Verbondenheid tussen Nederland en Azië

De omroep biedt een podium aan mensen die wat te vertellen hebben over de verbondenheid tussen Nederland en Azië. Mensen die nog niet (voldoende) in beeld zijn of gehoor vinden. Mensen met inspirerende verhalen over Azië in Nederland en Nederland in Azië. Variërend van talkshows, culinaire programma’s tot verdiepende documentaires. Formats over lokale ondernemers zoals de oprichters van de Foodhallen of de Go-Tan familie. Of een duik in de wereld van digital nomads in Bali. De populariteit van K-pop hier en van Nederlandse DJ’s in Azië. Nieuwe technologie, zoals zero-waste fashion.

PAC heeft uiterlijk 31 december 2020 minstens 50.000 leden van 16 jaar of ouder nodig, om haar droom waar te maken: een Aziatisch geluid te laten horen in het Nederlandse medialandschap.

Nieuwsgierig geworden, meer weten of lid worden? Zie omroeppac.nl.