Onderzoek naar het weekend toont aan dat Spanjaarden het langst weekend hebben, dat Duitsers de meeste lol hebben en dat Britten het meeste geld uitgeven aan een leuk weekend.
Eén op de 10 mensen zegt geen leuk weekend te hebben gehad in de afgelopen 12 maanden. Ook in Nederland is dit het geval. Ruim één op de vijf (21%) Europeanen kan zich de laatste keer niet meer herinneren dat ze een compleet nieuwe ervaring hadden tijdens het weekend. Nederland had met een schokkende 28% het hoogste aantal mensen dat zich dit niet meer kon herinneren.
Duitsers hebben het vaakst een leuk weekend met 13 leuke weekenden in de afgelopen 12 maanden, in tegenstelling tot Portugal, waar men slechts 5 leuke weekenden had in de afgelopen 12 maanden. In Nederland had men 9 leuke weekenden in het afgelopen jaar.
Nederlanders hebben een redelijk lang weekend met 60 uur en 4 minuten weekend per week. Wij beginnen ook al op vrijdagochtend om 11.56 uur al aan ons weekend.; Italië heeft het kortst weekend met 52,5 uur.
Het kortste weekend heeft men in Italië, waar ze pas aan hun weekend beginnen om 19:36 uur. Hierdoor kunnen Italianen slechts 52 uur en 24 minuten van hun weekend genieten.
Hoeveel kost een leuk weekend?
Ook is onderzocht hoeveel men bereid is uit te geven aan een leuk weekend. Terwijl de Duisters het vaakst een leuk weekend hebben, spenderen zij eigenlijk het minst, gemiddeld €138. De Britten geven verreweg het meeste uit aan een bijzonder weekend met €208 euro. Nederlanders zijn zoals verwacht zuinig en besteden slechts €145 aan een portie vermaak.
[tabs ]
[tab title=”Uitgave aan een leuk weekend”]
UK €208
Frankrijk €193
Spanje €190
Italië €180
Portugal €167
Nederland €145
Duitsland €138
[/tab]
[/tabs]
Wat is een leuk weekend?
Een ‘leuk’ weekend komt neer op een combinatie van de juiste mensen en de juiste ervaring: in Nederland zegt 43% dat een leuk weekend bestaat uit het bezoeken van een bijzondere of nieuwe plek. Hetzelfde percentage, 43%, zegt dat het gaat om het spenderen van tijd met vrienden en familie.
Als het gaat om ondergaan van een totaal nieuwe ervaring, lopen Nederlanders flink achter op de omliggende landen: slechts 47% van de respondenten zegt de afgelopen drie maanden iets nieuws te hebben gedaan. Gelukkig liegen Nederlanders niet vaak over hun weekend-activiteiten, slechts 8% geeft toe dat ze wel eens liegen over hun activiteiten om indruk te maken. Dat is lager dan de rest van de landen. Spanjaarden liegen met 17% het meest over hun weekendactiviteiten.
[pullquote]”De conclusie van dit onderzoek is duidelijk: we moeten het beste uit ons weekend halen, of het nu met vrienden of familie is of een bijzonder uitje. Meer dan de helft van de respondenten zouden willen dat ze meer vrijheid hadden om nieuwe dingen te proberen.” – Denise Ketelaar van Budget Nederland[/pullquote]
Het is een feit: een leuk weekend doet je goed
Maar liefst 80% van de Nederlanders heeft een positief gevoel na een leuk weekend. Bijna driekwart (71%) van de respondenten is ook weer helemaal opgeladen en heeft weer zin om naar het werk te gaan. Helaas voelen Nederlanders zich niet zo productief na een leuk weekend. Slechts 42% van de ondervraagden voelt zich dan enigszins productief. De Engelsen hebben bijna een extra weekend nodig om over hun weekend te komen; 40% van de Engelsen zegt dat ze uitgeput zijn na een leuk weekend.
Werk stopt niet na vrijdag
15% Van de Nederlanders zegt dat hun werk voorkomt dat ze een leuk weekend hebben. Dit is het laagste percentage in Europa. Duitsers en Portugezen klagen in 27% van de gevallen dat werk hen weerhoudt om van het weekend te genieten. Nederlanders lijken tevens hun werk in het weekend goed los te kunnen laten; ook het percentage dat in het weekend praat over zijn werk is het laagste van Europa met slechts 38%. Wel checkt 23% van de Nederlanders elk weekend hun mail.
*Onderzoek uitgevoerd door Opinium namens Budget.
Aantallen en definitie: 7,090 online interviews met volwassenen uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Portugal, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De resultaten van dit onderzoek kwamen uit een bijzondere samenwerking met Instagrammers. Zij werden op Europees niveau benaderd om deel te nemen aan het onderzoek.
Laat een reactie achter