Oikocredit

Oikocredit lanceert haar eerste landelijke campagne voor microkrediet ‘Made in Malawi’. Hiermee laat de sociaal investeerder de essentie van haar werk zien: ondernemende mensen toegang geven tot passende financiële diensten.

Drie ondernemers uit het armste land ter wereld werkten mee aan de campagne en laten het Nederlandse publiek hun interpretatie zien van hoe microkrediet bijdraagt aan ondernemerschap en economische zelfstandigheid.

Sociaal beleggen

[pullquote]“Een mooi moment om het Nederlandse publiek ervan te overtuigen dat sociaal beleggen ertoe doet. Vooral in de tijdgeest waarin niet alleen financieel, maar ook sociaal rendement voor veel mensen een belangrijk aspect van beleggen is.” – Hann Verheijen – directeur van Oikocredit Nederland[/pullquote]Bij Oikocredit gaan sociaal en financieel rendement al veertig jaar hand in hand. Ruim 750 miljoen euro staat er in ontwikkelingslanden aan leningen uit, waarmee 37 miljoen ondernemende mensen economische zelfstandigheid op kunnen bouwen. Volgens Hann Verheijen – directeur van Oikocredit Nederland – een mooi moment om het Nederlandse publiek ervan te overtuigen dat sociaal beleggen ertoe doet. Vooral in de tijdgeest waarin niet alleen financieel, maar ook sociaal rendement voor veel mensen een belangrijk aspect van beleggen is.

Investeren in ondernemerschap

De campagnemiddelen, waaronder een TV- en radiocommercial en banners, werden mede ontwikkeld door drie creatieve ondernemers uit Blantyre, Malawi. Het drietal Freda Chingwe, Innocent Kamula en Benji Abi kochten gefinancierd met microkrediet een camera, een laptop en andere middelen om de campagne te maken. Verheijen: ‘Het resultaat is geweldig! Het vertelt met prachtige beelden wat Oikocredit al veertig jaar doet: vertrouwen op en investeren in ondernemerschap. Het team heeft bewezen net zo competent te zijn als andere ondernemers. Als ze maar toegang hebben tot passende financiële middelen.’

Toegang tot financiële middelen

[pullquote]“Als we meer Nederlanders laten inzien dat beleggen op microniveau de economie in ontwikkelingslanden stimuleert, kunnen we samen de wereld een beetje mooier maken.”[/pullquote]Toegang tot de financiële markt voor iedereen in de wereld is wat Oikocredit nastreeft. Volgens Jacobine Geel, voorzitter van het bestuur van Oikocredit Nederland, draagt het inzetten van een landelijke campagne bij aan dit doel. ‘Als meer mensen beleggen in microkrediet, kunnen meer mensen een economisch zelfstandig bestaan opbouwen. Dit komt de economie van een regio en land ten goede. Oftewel micro bevordert macro. Als we meer Nederlanders laten inzien dat beleggen op microniveau de economie in ontwikkelingslanden stimuleert, kunnen we samen de wereld een beetje mooier maken.’

Hoe ziet sociaal beleggen er precies uit?

Met het geld dat beleggers toevertrouwen aan Oikocredit, kunnen via zo’n 800 partners in ruim 60 ontwikkelingslanden lokale ondernemers  geld lenen. De partners zijn vaak lokaal geworteld. Ze kennen het land, de omstandigheden en de gewoonten. Kort gezegd: ze kennen de weg. En dat is maar goed ook, want vaak genoeg moet de loan officer op een bromfiets in verafgelegen gebieden de maandelijkse aflossingen incasseren. Deze aflossingen worden vervolgens aangewend om weer een ambitieuze, beginnende ondernemer van een startkapitaal te voorzien. Zo blijft hetzelfde geld constant nieuwe ondernemers steunen. En worden uiteindelijk veel meer mensen geholpen.

Ook sociaal beleggen?

Wereldwijd vertrouwen ruim 53.000 hun geld toe aan Oikocredit. Zij beleggen in Oikocredit omdat ze een eerlijk financieel rendement waarderen, in combinatie met een groot sociaal rendement. Wanneer je het geld weer nodig hebt, kun je het kosteloos weer opvragen. Het zijn dus geen donaties. Het geld wordt ingezet daar waar het een verschil kan maken. Zo worden via partners van Oikocredit inmiddels 37 miljoen mensen bereikt. Meer weten? Surf dan naar www.oikocredit.nl. Klik hier als je meer wilt weten over Made in Malawi.

Afbeelding op voorpagina: het collectief Kanju Advertising, opgericht door de drie creatieve ondernemers Benji Abi, Freda Chingwe en Innocent Kamula uit Malawi, werkte mee aan de campagne van Oikocredit.

Essentials voor backpackers