Moslims geven meer uit aan boodschappen tijdens de ramadan

0

De ramadan is in volle gang waarbij moslims van zonsopgang tot zonsondergang niet eten en drinken. Motivaction deed onderzoek naar het boodschappengedrag van Turkse en Marokkaanse Nederlanders tijdens de ramadan. Daar kwam onder meer uit dat zij in de ramadanmaand meer uitgeven aan de dagelijkse boodschappen dan in de rest van het jaar. Ook vindt men het ramadan-assortiment in reguliere supermarkten te summier.

De ramadanparadox

Tijdens de ramadan veranderen eetpatronen, boodschappengedrag, de vrijetijdsbesteding en de gehele dagbesteding van inmiddels ruim een miljoen Nederlandse moslims in Nederland. Dan treedt de ramadanparadox op: aan de ene kant gaat het om onthouding, bezinning en matigheid, maar tegelijkertijd zie je dat er juist veel meer wordt uitgegeven aan voedsel, helemaal richting het Suikerfeest.

Onderzoek onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders in april van dit jaar wijst uit dat zij gemiddeld € 96,- per week besteden aan de dagelijkse boodschappen. Tijdens de ramadan gaat dat naar € 135,- per week. Ruim 40% meer. Dit bedrag lijkt ook te stijgen gedurende de jaren. Zo besteedde men in 2014 nog maar € 120,- per week tijdens de ramadan in plaats van € 90,- euro per week (30% meer).

Boodschappen met hongerige maag

Het onderzoek laat zien de ramadan in het teken staat van eten, drinken en samenzijn met familie en vrienden. Dagelijks wordt uitgebreid en overdadig gekookt voor de iftar – de maaltijd die genuttigd wordt direct na zonsondergang. Nederlandse moslims koken twee keer zo vaak als in de rest van het jaar zelf; ze proberen regelmatig nieuwe recepten uit en de gerechten zijn luxer en rianter. Daar komt bij dat men tijdens de ramadan overdag boodschappen doet, met een hongerige maag, waardoor meer wordt gekocht dan nodig en gewoonlijk.

Te weinig producten ramadan-assortiment

De reguliere Nederlandse supermarkten besteden in toenemende mate extra aandacht aan de ramadan, door bijvoorbeeld ramadan-displays in de winkel te zetten met een speciaal ramadan-assortiment. Ruim de helft van de vastende Turkse en Marokkaanse Nederlanders vindt echter dat dit niet volstaat (52%). Zij zien het vooral als een marketingactie. Te veel producten ontbreken in het assortiment, volgens de respondenten.

Etnische supermarkten profiteren

Buiten de ramadan doen Turkse en Marokkaanse Nederlanders ongeveer 50% van de boodschappen bij de reguliere supermarkten. Waarbij de Lidl, Albert Heijn en Dirk van den Broek de meest bezochte supermarkten zijn. De andere helft van de boodschappen doen ze bij de etnische supermarkten en slagers. Tijdens de ramadan passen de etnische supermarkten hun assortiment en hun openingstijden aan. Ze draaien op volle toeren en profiteren optimaal van de extra bestedingen van moslims.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek hebben 352 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor leeftijd, geslacht en opleiding. De veldwerkperiode van het onderzoek was van 27 maart tot en met 2 mei 2017.

Afbeelding: Koekjes voor iftar © Anne-Jitske.

Leuk als je dit deelt! Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

About Author

Wereld van Culturen kijkt voorbij grenzen en haalt de wereld voor je dichterbij. We overbruggen de verschillen tussen culturen en verbinden daarmee mensen uit (wereldwijde) culturele groepen. Juist in deze tijd van polarisatie! Immers, als je meer weet over iemands achtergrond, begrijp je die persoon wellicht beter.

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'het toestaan cookies' om de beste surfervaring voor u mogelijk te maken. Als u doorgaat met het gebruiken van deze website zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of te klikken op accepteren, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten