Een online ontmoetingsplek om jongeren in een restrictieve omgeving te stimuleren om hun passie om te zetten naar economische mogelijkheden. Dat beoogt het onlangs gelanceerde platform van RNW Media ‘Masaraat’. Een online Arabisch platform waar jongeren uit de MENA-gemeenschap informatie kunnen vinden gericht op het vinden van een baan.

Werk en inkomen zijn belangrijk voor jongeren om mee te draaien in de samenleving. Een onderzoek van Breugel economic think tank in 2017 laat zien dat de MENA-regio (Middle East and North Africa) een van de hoogste werkloosheidscijfers onder jongeren heeft, vooral onder jonge vrouwen. Uit onderzoek is gebleken dat jonge mensen ondersteuning zoeken om het gat te dichten tussen expertise en verwachtingen die ze tijdens de studie hebben opgebouwd, en wat de arbeidsmarkt in werkelijkheid te bieden heeft.

Masaraat

Het resultaat van deze onderzoeken is een platform dat jonge mensen begeleidt door constructieve informatie te delen, dialogen te stimuleren en testen op het gebied van bijvoorbeeld zelfkennis aan te bieden voordat de jongeren een studie– of carrière keuze maken. Via Masaraat – dat vrij vertaald ‘paden’ betekent – ontwikkelen ze een solide kennis over zichzelf, hun passies en arbeidskansen. Ook ontwikkelen de jongeren vaardigheden als ‘onderhandelen’ en ‘etiquette op de werkvloer’. 

Op dit moment is dit soort informatie niet in het Arabisch voor jongeren toegankelijk. Masaraat springt in dit gat en heeft als doel om de nummer één one-stop shop te zijn voor jongeren op zoek naar hun passie en werk. Het platform fungeert ook als link naar relevante services die de kansen voor jongeren op werk vergroten.M

Citizens’ Voice

Masaraat is het nieuwste project van het Citizens’ Voice programma van RNW Media. Citizens’ Voice richt zich op het stimuleren van jongeren om een inclusieve samenleving te creëren. Met Masaraat prioriteert de organisatie de economische inclusiviteit van jongeren in de samenleving.

RNW Media zet media in om sociale verandering te bevorderen. Met overtuigende storytelling en innovatief gebruik van media en training worden jonge mensen in staat gesteld geïnformeerde keuzes te maken en verandering te bewerkstelligen.

De organisatie vormt gemeenschappen op basis van de netwerken en lokale expertise in de landen waar ze werken. Ze verbinden change-makers en gemeenschappen om zo dialoog en samenwerking te stimuleren. Vooral over gevoelige onderwerpen, zoals seks en gelijkheid.

Op 10 april is Masaraat officieel in Caïro gelanceerd. Naast een eigen website is Masaraat ook actief op Facebook en LinkedIn

Afbeelding: pxhere.

Essentials voor backpackers