Joseph Klibansky - Garden of Evolution

Leap of Faith, tot en met 14 mei 2017 te bezichtigen in de Fundatie in Zwolle, is Joseph Klibansky eerste museale solotentoonstelling in Nederland. De tentoonstelling geeft een overzicht van zijn weliswaar prille, maar nu al indrukwekkende oeuvre. Met onder meer een imposante multimedia-installatie, getiteld Romeo & Juliet. Een artistiek commentaar op de hightech hofmakerij van datingapps, waarin mens en machine van rol lijken te wisselen. Een prachtige, kleurrijke expositie met hedendaagse onderwerpen geïnspireerd op de westerse cultuur. 

Dynamisch en fantasievol

Het werk van Joseph Klibansky weerspiegelt de wereld van nu, of liever nog: die van morgen. Geïnspireerd door technologie, mode, design, architectuur, reizen en muziek beeldt hij met zijn werk een wereld uit die balanceert tussen utopie en schrikbeeld. Zijn schilderijen, collages, prints en sculpturen zijn dynamisch en fantasievol. Met hier en daar een surrealistische inslag.

Geloof

Thematisch beweegt Klibansky’s tentoonstelling in Zwolle zich rond geloof, dat tegenwoordig niet meer alleen vanuit religieus perspectief bezien wordt. Maar ook als een algemeen gevoel van hoop voor de mensheid en de toekomst van de wereld.

Symbolen en astronauten

‘Symbolen zijn als de pictogrammen op een smartphone’, aldus Klibansky. ‘Een snelle manier om te communiceren. Ze zijn inherent aan de tijd waarin we leven, waarin alles sneller gaat en gecomprimeerder is dan vroeger.’

De astronaut speelt sinds 2009 een rol in meerdere van zijn kunstwerken. Klibansky ziet de ruimtereizigers als de grensposten van een nieuwe wereld, gidsen voor de mensheid naar een nu nog onbekende toekomst.

Leap of Faith

Leap of Faith beslaat twee- en driedimensionale werken. Allerlei motieven zijn op Klibansky’s digitale schilderijen met elkaar versmolten. De collages van vele honderden foto’s, bewerkt met traditionele en moderne technieken, verbeelden bonte fantasiewerelden en sprookjesachtige stadsgezichten. De voorstellingen hebben een verhalende structuur. In eerste instantie wordt de toeschouwer overweldigd door de volheid van het beeld, om daarna de details te ontdekken.

Te zien in Zwolle is onder meer New Urban Wonderland, een serie stadsportretten waaraan de kunstenaar al sinds 2006 werkt. Enkele nieuwe werken op doek tonen iconische personages uit bekende tekenfilms en sprookjes, die Klibansky heeft gearrangeerd in een lineaire manga-stijl.

Joseph-Klibansky-Reflections of Youth

Joseph Klibansky, Reflections of Youth 2017, collectie Museum de Fundatie, Zwolle en Heino/Wijhe

Werken als Reflections of Truth 1 en 2 (Pinokkio), Velvet Revolution (Vrijheidsbeeld), Equilibrio Iconico (Nijntje) en Reflections of Youth (Bambi) vertonen een sterke relatie. Deze en andere werken mogen worden beschouwd als post-conceptueel, met visuele schoonheid en een ironische invalshoek. Een videowerk rond Klibansky’s sculptuur van een nors kijkende gorilla met feestmuts, Big Bang, werd speciaal voor de tentoonstelling in Zwolle gemaakt.

Mens en machine

Toeschouwers reageren vaak emotioneel en druk gebarend op de beelden van Joseph Klibansky. Een wisselwerking die de kunstenaar ziet als een vorm van performancekunst. Onder die noemer valt ook de even spectaculaire als poëtische multimedia-installatie van licht, geluid en bewegende beelden in de tuinzaal van Kasteel het Nijenhuis.

Centraal in de tentoonstelling staat een kolossale robotarm, die herhaaldelijk een roos aanbiedt aan gebeeldhouwde vrouwenfiguren. In Romeo & Juliet, zoals de installatie heet, evolueert een onhandige machine tot een romantische prins. Het werk verhaalt over het verschil tussen de manier waarop mensen vandaag de dag gebruik maken van datingapps als Tinder, waarbij de zoektocht naar liefde is teruggebracht tot swipen en klikken. En de recente ontwikkeling van robots die steeds meer op echte mensen gaan lijken en behalve over intelligentie ook over emotie beschikken. Wordt de mens een machine en de machine een mens?

Joseph Klibansky

Joseph Klibansky groeide op in een internationaal creatief milieu. Hij werd in 1984 geboren in Kaapstad als zoon van de Zuid-Afrikaanse vader, die fotograaf was, en een Nederlandse moeder, een styliste. In Nederland studeerde Klibansky aan een business school, maar al tijdens zijn studie besteedde hij zijn talent aan de kunst. Klibansky is voortdurend op zoek naar nieuwe technieken om zijn ideeën te realiseren. Hij maakt onder andere gebruik van digitale beeldbewerking en 3D-printing, al dan niet gecombineerd met traditionele materialen. Daarnaast is (gepolijst) brons één van zijn favoriete materialen.

In 2016 maakte hij furore in Venetië met een expositie in het Palazzo Cavalli-Franchetti aan het Canal Grande, die meer dan 25.000 bezoekers trok.

Bij Uitgeverij Waanders & de Kunst verschijnt de publicatie ‘Joseph Klibansky – Leap of Faith’.

Leap of Faith is te zien in Museum de Fundatie, Zwolle en het Kasteel het Nijenhuis, Heino/Wijhe tot en met 14 mei 2017. Meer informatie? Bezoek dan www.museumdefundatie.nl.

Uitgelichte afbeelding: Joseph Klibansky, Garden of Evolution, 2012-2017, collectie kunstenaar.