Internationale Vrouwendag 2015: Menstruatie in veel landen nog steeds taboe

Internationale Vrouwendag 2015

Toegang hebben tot hygiënische voorzieningen tijdens de menstruatie wordt door Nederlandse vrouwen als normaal beschouwd. Maar in veel landen rust er op menstruatie nog steeds een groot taboe. In het kader van Internationale Vrouwendag 2015 op 8 maart aanstaande richt SCA de aandacht op een hygiënische menstruatie als fundamenteel recht van de mens.

Uit internationaal onderzoek van de hygiëneaanbieder blijkt dat vrouwen in China, Brazilië, Rusland en Zuid-Afrika zich sociaal beperkt voelen wanneer zij ongesteld zijn. Tachtig procent van de Indiase meisjes had geen idee wat hen overkwam toen zij voor het eerst ongesteld werden en slechts 12% van de 335 miljoen Indiase vrouwen heeft dan toegang tot maandverband. Een derde van de meisjes in Zuid-Afrika kan niet naar school in deze periode en in Bangladesh missen vrouwen hierdoor ongeveer zes dagen werk per maand.

Hygiëne essentieel voor gelijkheid van vrouwen

Acht van de tien Chinese vrouwen vindt dat menstruatie haar in een achtergestelde positie in de samenleving drukt en voelt zich zowel in haar persoonlijke leven als in haar carrière benadeeld. Maar de gevolgen van het taboe rondom menstruatie treffen vooral de minst ontwikkelde delen van de wereld. Vrouwen en meisjes menstrueren gemiddeld 3000 dagen in hun leven en zijn hiermee de belangrijkste gebruikers van water, sanitair en hygiënische producten. Toch hebben miljoenen vrouwen nog steeds geen toegang tot een schoon toilet, water en zeep en zijn gedwongen textiele doeken, krantenpapier of klei te gebruiken wanneer zij ongesteld zijn. Producten zoals maandverband zijn onbetaalbaar of gewoonweg niet beschikbaar, waardoor urineweginfecties en genitale aandoeningen veelvoorkomend zijn.

Empowerment als stimulans voor participatie

Wegens het taboe dat er op menstruatie als gespreksonderwerp heerst, zoeken vrouwen met soortgelijke problemen elkaar steeds vaker op. De helft van de Chinese vrouwen gebruikt het internet om anoniem in contact te komen met andere vrouwen om hierover te praten. In Brazilië en China vinden 8 op de 10 respondenten dat politici en media een hogere prioriteit moeten geven aan de hygiënekwesties. SCA benadrukt het belang van toegang tot goede voorlichting over persoonlijke hygiëne en stimuleert educatieve initiatieven in Azië, Latijns-Amerika en Rusland. ‘Een veilige en hygiënische menstruatie zou voor alle vrouwen ter wereld normaal moeten zijn. Om dit fundamentele recht veilig te stellen, is actie op elk niveau van de samenleving nodig. Van de meisjes en vrouwen zelf, tot aan politiek leiders en multinationals zoals SCA,’ aldus Gertie Eikenaar, directeur communicatie bij SCA Benelux.

Samenwerking SCA en WSSCC

De Water Supply & Sanitation Collaborative Council (WSSCC), een VN-orgaan dat zich inzet voor sanitaire voorzieningen en hygiënebehoeften van kwetsbare en gemarginaliseerde mensen, is met SCA een samenwerking aangegaan om gezamenlijk het taboe op menstruatie voor vrouwen en meisjes over de hele wereld te doorbreken. SCA en WSSCC trekken gezamenlijk op in het bieden van onderwijs over menstruatieproblemen en het belang van goede hygiëne.

[tabs]
[tab title=”Over het onderzoek”]
Het ‘Hygiene Matters’-onderzoek van 2014 is het vierde wereldwijde consumentenonderzoek in opdracht van het wereldwijde hygiëne- en bosproducten bedrijf SCA. Het doel is om het bewustzijn van beleidsmakers, deskundigen en consumenten wereldwijd te vergroten aangaande het verband tussen hygiëne, gezondheid en welzijn. SCA wil ook een bijdrage leveren aan een op kennis gebaseerde, publieke dialoog, die de mogelijkheid van een betere hygiëne voor vrouwen, mannen en kinderen overal ter wereld versterkt. Het thema van het ‘Hygiene Matters’-onderzoek van 2014 is ‘vrouwen en hygiëne’. In totaal zijn 13.492 mannen en vrouwen in 13 landen ondervraagd. Ga voor meer informatie over het onderzoek naar deze website.
[/tab]
[/tabs]

 

Redactie
Wereld van Culturen kijkt voorbij grenzen en haalt de wereld voor je dichterbij. Je mondiaal verbonden voelen, een gevoel dat we willen overbrengen. Juist in deze tijd van polarisatie, maar ook juist in deze tijd van kansen! Laat je inspireren door de culturen van onze wereld.