Misschien heb je hem al voorbij zien komen: de campagne #IKBAS. Op 18 oktober jongstleden op de Europese Dag tegen Mensenhandel gelanceerd door International Justice Mission (IJM). #IKBAS staat voor bewustwording van slavernij en voor het maken van een duidelijke keuze niet langer mee te werken hieraan. IKBAS betekent ‘Ik Bevrijd Alle Slaven’.

Slavernij is met meer dan 40 miljoen slachtoffers de wereld nog niet uit. Toch is het mogelijk volgens IJM, werelds grootste organisatie in de strijd tegen slavernij. ‘Geen mens hoort te leven in angst voor zijn ‘eigenaar’. Kinderen horen niet in bordelen thuis als seksslaaf. Vrouwen mogen niet worden uitgebuit in de kledingindustrie. Mannen mogen niet onder dwang te werk worden gesteld in steenfabrieken,’ aldus Henk Jan Kamsteeg, storyteller van de organisatie.

Peter R. de Vries: gezicht van de campagne

Een van de gezichten van de campagne is Peter R. de Vries. ‘Als misdaadverslaggever ben ik de hele wereld over geweest en tijdens die reizen ben ik ooggetuige geweest van schokkende misstanden en gewetenloze misdaden, waarvan veel onschuldige mensen het slachtoffer werden. Mensenhandel, kinderprostitutie, slavernij, uitbuiting, sekshandel, noem het maar op.’

De Vries: ‘Niet zelden werden die misdrijven open en bloot gepleegd, voor iedereen waarneembaar, terwijl de wetgeving in die landen aan duidelijkheid toch niets te wensen over liet. Maar de naleving van die wetten, daar schortte het wel aan. Door geldgebrek, door een tekort aan gekwalificeerde mensen, soms ook door corruptie en vaak door onwetendheid van de bevolking.’

Eind maken aan onwetendheid

Aan die onwetendheid wil IJM met de campagne #IKBAS een eind maken. IJM krijgt vaak na het delen van hun verhaal de verbaasde reactie: ‘Maar slavernij is toch afgeschaft?’ Ook hebben weinigen beeld bij de martelingen die slaven anno 2018 vaak moeten ondergaan, volgens de organisatie. Kamsteeg: ‘Daarom bevrijdt IJM jaarlijks duizenden slachtoffers van slavernij en werken we met overheden om voor eens en altijd een eind aan dit kwaad te maken. Daarnaast roepen we consumenten op betrokken te raken. Kom tegen slavernij in beweging. Dat kan onder meer door goed te letten op welke kleding je aanschaft of welke producten je in huis haalt. Een eind aan slavernij begint met bewustwording.’

Meer informatie over de campagne? Dat vind je op www.ikbas.nl.