Het grote Chocoladeletteronderzoek: geen Sinterklaasfeest zonder chocoladeletters

Chocoladeletters HEMA

Zo onlosmakelijk als Sinterklaas is verbonden aan de oer-Hollandse cultuur, zo verbonden is de chocoladeletter aan het Sinterklaasfeest. Al meer dan een derde van de Nederlanders heeft inmiddels al een letter gesnoept. Dat blijkt uit het Grote Chocoladeletteronderzoek van HEMA onder meer dan 1.000 Nederlanders. We geven niet alleen graag een letter cadeau (97%), maar kopen er ook gewoon een voor onszelf (63%).

Meer chocola

Wel lijkt het Nederlanders met name te doen om de chocolade in plaats van de letters: 83% van de Nederlanders vindt het belangrijker om hun favoriete smaak chocola te krijgen dan de juiste letter. Opvallend: een kwart van de snoepers geeft aan dat ze weleens een ‘grotere’ letter kopen omdat men denkt dat hier meer chocolade in zit. Maar klopt deze veronderstelling eigenlijk wel?

Mannen versus vrouwen

Een derde (33%) van de Nederlanders kan niet wachten tot Sinterklaas in het land was. Zij hebben de afgelopen weken al een of meer chocoladeletters gegeten. Voor 93% van de Nederlanders is deze verwennerij dan ook onlosmakelijk met het Sinterklaasfeest verbonden. Toch zou 82% ook chocoladeletters eten wanneer zij geen Sinterklaas zouden vieren. Wie denkt dat de liefde voor chocola met name bij vrouwen diep zit heeft het mis: mannen geven gemiddeld meer geld uit aan chocoladeletters dan vrouwen. Vrouwen geven gemiddeld één tot vijf euro uit, terwijl mannen tussen de zes en tien euro besteden.

Fabel

Het blijkt dat meer dan een vijfde van de Nederlanders (23%) vaak misgrijpt naar de juiste letter, omdat zijn/haar voornaam bijvoorbeeld met een niet-veelvoorkomende letter begint. De letters M, S en A zijn het meest populair. Chocoladeliefhebbers die daarmee denken ook de letter met de meeste chocolade te kopen komen bedrogen uit. Marry Jansen-Kin van HEMA zegt hierover: ‘Het is het een fabel dat bepaalde letters meer chocolade bevatten. De grootte van de letter bepaalt hoe de chocolade verdeeld wordt in het aantal gram; iedere letter bevat dezelfde hoeveelheid chocolade.’

Karamel-zeezout de nieuwe favoriet

Een vijfde van de Nederlanders hoopt naast de favorieten melk, hazelnoot-melk, puur en wit op meer smaken chocoladeletters. Daar geeft HEMA gehoor aan: ‘Dit jaar hebben we een nieuwe favoriet toegevoegd aan ons chocoladeletterassortiment: melkchocolade met karamel-zeezout. Hiermee gaat een wens van menig chocoladeliefhebber in vervulling!’, aldus Jansen-Kin.

Het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van HEMA uitgevoerd onder 1048 Nederlanders vanaf 18 jaar en is representatief op leeftijd en geslacht. Het onderzoek is uitgevoerd door Novioresearch in oktober 2016.

Redactie
Wereld van Culturen kijkt voorbij grenzen en haalt de wereld voor je dichterbij. Je mondiaal verbonden voelen, een gevoel dat we willen overbrengen. Juist in deze tijd van polarisatie, maar ook juist in deze tijd van kansen! Laat je inspireren door de culturen van onze wereld.