Cinéma Arabe 2016: filmische expressie in tijden van conflict

Cinéma Arabe 2016 - voorkant programmaboekje

Tijdens haar achtste editie presenteert Cinéma Arabe een sterke selectie uit de recente filmproductie van Arabische makers uit de Maghreb, het Midden-Oosten, Europa en Noord-Amerika. Naast 27 speelfilms, korte films en documentaires, staan debatten en een concert van de Tunesische zangeres Ghalia Benali op het programma.

Cinéma Arabe opent op 19 april in Rialto in Amsterdam met de Nederlandse première van Fatima van Philippe Faucon. Het levensverhaal en de poëzie van Fatima Elayoubi, een Marokkaanse vrouw die op haar tweeëndertigste naar Frankrijk emigreerde, vormde de inspiratie voor dit intieme portret van een alleenstaande moeder die met schoonmaakwerk haar gezin draaiende houdt en met het schrijven van een dagboek in zelfvertrouwen groeit. De film, die in Frankrijk drie Césars won, geeft een stem aan vele onzichtbare vrouwen in Europese steden.

Tussen twee culturen

Deze editie van Cinéma Arabe belicht het leven tussen twee culturen vanuit verschillende gezichtspunten. Het perspectief van de zeventienjarige Lina, die in Parisienne (peur de rien) van Danielle Arbid de Libanese burgeroorlog ontvlucht, staat bijvoorbeeld haaks op dat van de in Frankrijk geboren Mariam, die in Faiza Ambah’s gelijknamige film de confrontatie met de schoolleiding aangaat over het dragen van de hijab. In de speelfilm Des Apaches van Nassim Amaouche en in Alex Pitstra’s documentaire Bezness as Usual, die op Cinéma Arabe zijn wereldpremière beleeft, zoeken volwassen mannen alsnog toenadering tot de culturele achtergrond die hen door hun afwezige vaders is onthouden.

Zwarte humor

Cinéma Arabe 2016 besteedt ook dit jaar volop aandacht aan recente filmproducties in Marokko, Tunesië, Algerije, Egypte, de Palestijnse Gebieden, Libanon en Syrië. In een veelvoud van stijlen – variërend van de Egyptische thriller The Price tot zwarte komedies als het Libanese Very Big Shot – reflecteren deze films op de maatschappelijke problemen die vijf jaar na de massale protesten in de Arabische regio nog steeds het dagelijks leven bepalen. Deze films maken opvallend veel gebruik van satire en humor als middel om commentaar te leveren op absurde omstandigheden, onder meer in het tijdens de Syrische burgeroorlog opgenomen Waiting for the Fall.

Moderne farao’s

De documentaireserie Egypt’s Modern Pharaohs van Jihan El-Tahri neemt een speciale plek binnen de programmering in. In haar uitvoerig gedocumenteerde trilogie over Nasser, Sadat en Mubarak ontleedt ze de mechanismen die niet alleen de afgelopen zestig jaar de politiek van Egypte bepaalden, maar die nog steeds werkzaam blijken te zijn in grote delen van de Arabische wereld. Op zaterdag 23 april in De Balie (Amsterdam) is El-Tahri één van de panelleden in het debat Egypt in historical perspective over de recente politieke ontwikkelingen.

Muziek in tijden van conflict

Artistieke expressie en politieke repressie gaan in de Arabische wereld helaas nog altijd hand in hand. De aanstekelijke documentaire Yallah! Underground maakt dit maar al te duidelijk; een aantal jonge, vooruitstrevende kunstenaars en muzikanten zijn vóór, tijdens en na de Arabische opstanden gevolgd. Hun ervaringen vertonen overeenkomsten met het fictieve verhaal van Farah, die in As I Open My Eyes van de Tunesische Leyla Bouzid ontdekt wat er schuilgaat achter het overbeschermende gedrag van haar moeder, gespeeld door de Tunesische topzangeres en actrice Ghalia Benali. Benali, geeft na afloop van de film een speciaal concert in Podium Mozaïek (Amsterdam) en LantarenVenster (Rotterdam).

Dat muziek ook kan verbinden, laat de opwekkende speelfilm The Idol zien van Hany Abu-Assad (Paradise Now, Omar). Over de rol van muziek in tijden van conflict gaan op zondag 24 april in De Balie verschillende filmmakers met elkaar in gesprek tijdens hen debat getiteld ‘Music as a driving force for social change?’

Bekroonde short films

Naast speelfilms en documentaires vertoont Cinéma Arabe ook acht korte films, waaronder de met een Gouden Palm bekroonde Libanese animatie Waves ’98 en het Palestijnse, voor een Oscar genomineerde Ave Maria.

Festival Cinéma Arabe 2016

Cinéma Arabe : van 19 t/m 24 april op diverse locaties in Amsterdam en vanaf 28 april in Rotterdam, Leeuwarden, Den Bosch en Den Haag.

19-24 april | Rialto Amsterdam
23-24 april | De Balie Amsterdam
24 april | Podium Mozaïek Amsterdam
24 april | Studio/K Amsterdam
28 april-1 mei | LantarenVenster Rotterdam
30 april-1 mei | Slieker Film Leeuwarden
1 mei | Verkadefabriek Den Bosch
7 mei | Filmhuis Den Haag Den Haag

Surf naar issuu voor het programmaboekje en voor meer informatie naar de website van Cinéma Arabe.

Redactie
Wereld van Culturen kijkt voorbij grenzen en haalt de wereld voor je dichterbij. Je mondiaal verbonden voelen, een gevoel dat we willen overbrengen. Juist in deze tijd van polarisatie, maar ook juist in deze tijd van kansen! Laat je inspireren door de culturen van onze wereld.