Chinezen vakantie

Uit de nieuwste editie van de Chinese International Travel Monitor (CITM) van Hotels.com blijkt dat Chinese reizigers een vakantie naar Australië bovenaan hun verlanglijstje hebben staan. Frankrijk en Nieuw-Zeeland staan respectievelijk op de tweede en derde plaats. Nederland neemt op deze wish list de 16e positie in.

Een groeiend aantal reismogelijkheden opent zich voor de Chinese internationale vakantieganger. Dat is niet verwonderlijk gezien de stijgende inkomens, het toegenomen vertrouwen om zelfstandig te reizen, de versoepeling van de visumregels in vele landen en het makkelijker vinden en boeken van hotels en vluchten door het toegenomen gebruik van internet. Waar vorig jaar maar liefst 97 miljoen Chinezen als toerist de wereld zijn over gereisd, zijn dit jaar al meer dan 100 miljoen voorspeld*. Ook blijken Chinezen ‘s werelds grootste spenders te zijn volgens het UNWTO (United Nations World Tourism Organisation).

Australië
Chinezen willen dit jaar het liefst op vakantie naar Australië. Maar liefst 55% van de Chinese reizigers heeft de wens om dit jaar Australië te bezoeken en onder meer het markante Opera House in Sydney met eigen ogen te zien, een roadtrip door de outback te maken of misschien wel een trip over de Great Ocean Road. Naast Australië bezetten vier Europese landen een plaats in de Top 10, te weten Frankrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Droombestemmingen versus werkelijke keuze
De Top 10 wensenlijst met droombestemmingen van de Chinezen wijkt overigens sterk af van de werkelijke keuze van de Chinese vakantieganger. De top 4 van daadwerkelijk bezochte landen in 2012 bleef ook in 2013 ongewijzigd: de Verenigde Staten, Hong Kong, Thailand en Japan. Frankrijk is het door Chinese toeristen meest bezochte land van Europa en neemt de vijfde plaats op deze lijst in. Nederland komt met de 16e plaats niet in de Top 10 voor.

Politieke en sociaal-maatschappelijke situatie spelen belangrijke rol in keuze vakantiebestemming
Chinezen laten hun keuze voor een vakantiebestemming overigens nadrukkelijk afhangen van het feit of er (politieke) spanningen zijn in het land of de regio van hun keuze. Ook de aanwezigheid van historische bezienswaardigheden en de mogelijkheden om te winkelen zijn belangrijke keuzefactoren. Het ‘weer’ en de kwaliteit van de verblijfsaccommodatie zijn hierbij minder van invloed.

[tabs ]

[tab title=Wensenlijst]

1.Australië
2.Frankrijk
3.Nieuw-Zeeland
4.Verenigde Staten
5.Zwitserland
6.Canada
7.Verenigd Koninkrijk
8.Singapore
9.Hong Kong
10.Duitsland
16. Nederland

[/tab]
[/tabs]

[tabs ]

[tab title=Realiteit]

1.Verenigde Staten
2.Hong Kong
3.Thailand
4.Japan
5.Frankrijk
6.Verenigd Koninkrijk
7.Italië
8.Zuid-Korea
9.Taiwan
10.Maleisië

[/tab]
[/tabs]

Chinezen vakantie

*Voor de derde editie van de Chinese International Travel Monitor (CITM) ontving Hotels.com informatie van meer dan 3.000 Chinese internationale reizigers en ruim 3.000 hoteliers verspreid over de gehele wereld. Het rapport verschaft betekenisvolle inzichten in alle aspecten van het veranderende gedrag van de Chinese reiziger en laat zien hoe de wereldwijde hotelindustrie zich aanpast om op deze nieuwe markt en hun trends in te spelen.

(Bron: CITM, zomer 2014)

Essentials voor backpackers