Tot en met zondag 6 mei 2018 is de tentoonstelling Ambacht in dracht te bezoeken in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. De tentoonstelling laat je een selectie van nieuwe ontwerpen en kunstvoorwerpen zien die geïnspireerd zijn op de sits. Voor Ambacht in Dracht is het werk van zeven ontwerpers geselecteerd die deelnamen aan het project ‘Textiel Factorij’. Het project is gebaseerd op het gezamenlijk erfgoed van Nederland en India. 

De ontwerpers leggen in hun werk een heel duidelijke verbinding met de traditionele sitsen kledingstukken uit de museumcollectie. Zo ontwierp Bas Kosters een outfit uit de recente collectie ‘My Paper Crown’ die is geïnspireerd op traditionele visserskleding uit het Zuiderzeegebied. Marlies Visser en Meeta Mastani ontwikkelden een hedendaagse kraplap op basis van patronen uit de natuur en traditionele, Indiase choli (blouses).

Samenwerken met India

Voor de Textiel Factorij reisden hedendaagse kunstenaars, filmers en ontwerpers naar India om daar samen te werken met ambachtslieden. Daar bliezen ze de gezamenlijke historie van sits nieuw leven in. Door samen een kunstwerk van textiel te maken, wisselen ze kennis en inspiratie uit en bewijzen hiermee dat de sits blijft inspireren.

Lipika Bansal en Ruud Lanfermeijer deden gezamelijk onderzoek naar het gedeeld textiel erfgoed van Nederland en India. Bansal, initiatiefneemster van het researchproject de Textiel Factorij koppelde ontwerpers aan Indiase ambachtslieden op basis van hun ontwerpvoorstel. ‘Uitgangspunt voor de Textiel Factorij is design for empowerment. Hiermee herleven we de artistieke en zakelijke banden tussen Nederland en India en tussen vormgevers en ambachtslieden.’

Sits

Sits is katoen dat is beschilderd met veelkleurige patronen. In de 17e eeuw brachten VOC-schepen het textiel vanuit het verre oosten naar Europa en ontstond er een levendige handel in sits. Oorspronkelijk hadden de stoffen levendige bloempatronen, gebaseerd op Indiase motieven. Later werden de ontwerpen steeds meer afgestemd op de Europese smaak. Tot in de 19e eeuw bleef Indiase sits een gewild materiaal in kleding en interieur. In de Nederlandse klederdrachten speelde sits tot in de 20ste eeuw een belangrijke rol als materiaal om mee te pronken.

Ambacht in dracht Zuiderzeemuseum

Zuiderzeemuseum, tentoonstelling Ambacht in dracht i.s.m. Textiel Factorij. Door Eline Groeneweg, Studio Bhatt, Kirit Chitara, Mata ni pachedi. Foto © Gwenn Smit.

De Textiel Factorij

De Textiel Factorij is een researchproject gebaseerd op het gezamenlijk erfgoed van Nederland en India. In de tijd van de Verenigde Oost-Indische Compagnie bestond er een levendige handel in Indiase sits: katoen beschilderd met veelkleurige patronen. Nederlandse kunstenaars en ontwerpers werkten in India samen met eeuwenoude technieken en hebben daarmee een hedendaagse invulling gegeven aan deze cross-culturele uitwisseling. Het resultaat: nieuwe ontwerpen die een wisselwerking laten zien tussen ambacht, ontwerp, kleedgedrag en beeldtaal in India en Nederland, in heden en verleden. De Textiel Factorij bevordert duurzame kennisuitwisseling en draagt bij aan de instandhouding van het gedeeld cultureel erfgoed.

Ambacht in dracht

De tentoonstelling is tot en met 6 mei te bezoeken in het binnenmuseum. In de voorjaarsvakantie vinden er knutselactiviteiten plaats die zijn gebaseerd op de verschillende tentoonstellingen. Bestempel canvas tasjes met gebruik van een blokdruktechniek. In februari en maart worden er verschillende masterclasses door Nathalie Cassee en Bas Kosters georganiseerd, in samenwerking met de Crafts Council. Laat je dus inspireren door de tentoonstelling Ambacht in dracht!

Voor meer informatie over de Textiel Factorij, bezoek www.textielfactorij.org. Voor meer informatie over de tentoonstelling Ambacht in dracht, surf je naar www.zuiderzeemuseum.nl.

Afbeelding: Zuiderzeemuseum, Ambacht in dracht, Bas Kosters, ‘kostuum op catwalk’ van ‘Bas Kosters Studio’ © Team Peter Stigter.